Skip to main content
Febrer m’ha duït la carta tan precisa:
vol que els lilàs s’obrin pels dits
i, en el cor, m’hi creixi una palmera.
Què exigent que ve la primavera!

Què exigent que ve la primavera,
i el meu cor tan malaltís,
tenc por que es cremi dins de la foguera,
no puc desfer-me del seu encís.

No puc desfer-me del seu encís,
obrir les branques i ballar amb ella,
pentinar-me al seu vent la cabellera,
cantar les llunes de les seves nits.

Cantar les llunes de les seves nits,
cantar vermells de la tardor,
cantar el silenci de la nova neu,
cantar, si torna, el dolorós amor.

Cantar, si torna, el dolorós amor
i néixer un poc més en l’intent,
i créixer un poc més cada entretemps
i volar amb el vent i les noves llavors.

Volar amb el vent i les noves llavors;
qui sap on el vent em portarà,
a dins el cor d’una terra antiga,
o creixeré al fons de la mar.

Febrer m’ha duït la carta tan precisa:
vol que els lilàs s’obrin pels dits
i, en el cor, m’hi creixi una palmera.
Què exigent que ve la primavera!

Enregistrada el 1985 per Maria del Mar Bonet, La dansa de la primavera és una adaptació d’un tema popular hebreu. La lletra és molt sensual i està farcida de metàfores. 

Melodia

Té una forma primària. Això vol dir que sempre fa la mateixa melodia, només canvia la lletra. Té 5 estrofes i la darrera és exactament igual que la primera.

El tema de M. del Mar Bonet està en do menor, però per a la flauta o el xilòfon és més senzill interpretar-la en la menor pequè no hi ha alteracions. Aquí hi ha la partitura de flauta i un tutorial (alerta amb els bots d’octava perquè les notes agudes necessiten més intenistat d’aire que les notes greus):

Acompanyament harmònic

El tema de M. del Mar Bonet està en do menor. Aquests són els acords originals:

Febrer m’ha duit la carta tan precisa:  Cm Gm Cm
vol que els lilàs s’obrin pels dits  Fm Bb Cm
i en el cor m’hi creixi una palmera.  Fm Eb Cm
Que exigent que ve la primavera!  Bb Cm

Que exigent que ve la primavera  Eb Fm
i el meu cor tan malatís    Eb Fm
tenc por que es cremi dins de la foguera Eb Fm
no puc desfer-me del seu encís.  Cm Bb Gm Cm

Si vols simplificar la tabulatura pots posar la celleta al 3r trast i tocar-la en la menor:

Am C Em Am   Dm G Am /   Dm / C / G /Am /

C / Dm/ C / Dm / C / Dm / Am G Em Am.

Acompanyament rítmic

El tema pot ser acompanyat amb un ritme molt darbouka, anomenat baladi (D D tkT D tkT tk). El bendir (o pandero) pot tocar només els cops forts (D D T D T). Intenta cantar o tocar la peça sobre el baladi de base que toca aquest intèrpret.

I a la inversa prova de cantar o tocar el tema acompanyant-te del baladi amb el bendir.

També s’hi poden afegir ostinats rítmics amb la pandereta o els crótals.

Alerta amb l’sticking, l’ordre de dretes i esquerres.

Preguntes

  1. La lletra està estructurada en estrofes que sempre repeteixen dos versos. Quins són?
  2. Per què creus que la primavera ve exigent?
  3. La cançó parla de la primavera, de la tardor i de la neu. Per què creus que ho fa?
  4. Quina malaltia deu tenir el cor?
  5. Com deu ser pentinar-te al vent de la cabellera de la persona estimada?
  6. Quins mots o expressions de la lletra podries relacionar amb la sensualitat?
  7. Aquest tema fou coreografiada posteriorment per Nacho Duato i ballat per la Compañía Nacional de Danza. Fixa’t en el vídeo. Quins adjectius utilitzaries per descriure el moviment?
  8. Escolta la versió de l’Orquestra Alternativa. Fixa’t en el canvi d’estil i de ritme d’aquesta versió. Quins elements musicals són els que més determinen el canvi d’estil?