El caixó

El caixó (o cajón, en castellà) és un instrument de procedència peruana molt conegut pel flamenc. A classe utilitzarem sovint el caixó flamenc que té cordes de guitarra al’interior que fan contacte amb la tapa i fan de bordonera. Aquesta és la principal diferència entre el caixó flamenc i el caixó peruà que no té bordonera.

Escolta com sona un caixó peruà, que no té bordonera:

A youtube hi ha veritables mestres que ens mostren com interpretar alguns dels ritmes més bàsics, com:

Michael de Miranda ens mostra principalment adaptacions de ritmes brasilers i cubans, així com també combinar les graneretes amb els cops amb les mans. Sempre hi ha escrites les partitures pequè t’hi puguis guiar.

Heidi Joubert al seu blog se centra més en ritmes com el funk o el pop. Té un estil més modern.

Trobaràs més informació sobre el caixó a les webs elcajonflamencoenelaula i decajonflamenco.

Un exemple del que feim a classe amb el caixó:


RECOMANACIONS

Quan practiquis aquests ritmes recorda a:

Confiar amb el metrònom. Comença la pràctica a una velocitat molt baixa, a la que puguis contrastar l’altura dels cops forts i dels fluixos,  i després puja la velocitat gradualment fins arribar al teu màxim. Finalment, retorna a una velocitat moderada per consolidar els mals hàbits que els tempos alts delaten.

Escoltar el so. El caixó es caracteritza per produir tres sons molt diferents: el greu (davallant lleument la mà tancada cap al centre de l’instrument), l’agut (obrint la mà adalt) i el fluix.

Utilitzar diferents dinàmiques. Practica-ho pp, mf i ff. Això t’ajudarà a definir els fluixos i asseguar els forts.

Tocar relaxat. Quan notis que tensis els músculs, concentra’t en la respiració i intenta anul·lar les tensions. Si així i tot no funciona, atura i davalla el tempo.

Passar gust

En aquest vídeo ens recomanen:

  1. No seure’s molt endavant
  2. Tenir l’esquena recta
  3. No tocar molt a baix
  4. No tocar molt a dalt
  5. No doblegar la mà als greus


sons

El caixó té tres sons: els aguts, o slaps (en anglès), els fluixos, o rellenos (en castellà), i els greus. Sovint es canten els ritmes associant a cada so una síl·laba diferent.


Graneretes


Funk

Les corxeres del primer espai són els greus i les creus del segon espai els aguts. Les que són a la línia del mig són les anomenades ghost notes o notes de relleno, cops que només serveixen per mantenir el ritme i que gairebé no han de sonar. Marca la pulsació amb els peus i comença amb el peu dret. Fixa’t que el cop agut coincideix amb el peu esquerre.

Intenta mantenir aquest patró de funk amb el tempo de L’home que treballa fent de gos, Camals mullats, Astronauta rimador i Rolling in the deep.

Fixa’t en el tutorial Cajon box – Lesson 1 que presenta el mateix ritme que nosaltres feim a classe però les esquerres les fa agudes (a dalt), no greus (a baix).

Aquests 5 patrons són una mica més complicats però són ben originals i divertits. Després d’haver-los fet els repeteix més lentament i amb partitura.

Funk a dos caixons

8 compassos (per mor de la repetició) de base de Funk (Funk Groove) 

4 compassos amb el break 1 (1st break)

8 compassos de base de Funk

4 compassos amb el break 2

8 compassos de base de Funk

4 compassos amb el break 3, que és el final

Qui toqui la segona veu ha de parar esment perquè sempre comença amb els cops fluixos.

Qui toqui la primera veu ha començar fort amb seguretat.

Acompanyament del funk

Altres  patrons de funk amb campanabaquetes,  timbao i surdo.


JAZZ


RUMBA


bulerías

Les bulerías és el ritme flamenc més típic de Jerez de la Frontera. Ve del mot “bulla” i és un ritme alegre i festiu.

En aquesta senzilla projecció d’slide share es proposa una interessant Pràctica de patrons rítmics sobre bulerías.

Soniquete antiguo

2 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1

VOCABULARI: 12 beats: 12 temps/ bar: compàs/ bass: baix

Al principi Heidi s’acompanya amb les mamballetes per marcar els temps forts. Llavors, al minut 3′ toca el ritme molt lentament amb el caixó. Al minut 4′ l’interpreta 4 compassos la qual cosa és bastant difícil perquè comença comptant al darrer dos i acaba al nombre deu del quart compàs. A continuació, al 4’45” hi afegeix cops amb la mà esquerra. Després ca pujant el tempo progressivament.

Soniquete moderno

2 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1

En aquest tutorial has d’aprendre a comptar fins a dotze marcant només el temps 3, 7, 8, 10 i 12. És l’anomenat soniquete moderno. El ritme és interpretat a tres velocitats diferents (al minut 1’46” hi ha la velocitat intermitja):

I aquí tens l’explicació lenta de les mamballetes del soniquete moderno:

palmas_bulerias8

I en aquest altre vídeo tens les mamballetes del soniquete moderno ràpides i en forma de loop (un bucle rítmic) perquè mentre les escoltes hi puguis practicar el ritme de bulerías amb el caixó.

Alerta que en aquest vídeo també bàsic compten de la manera tradicional que es compta al flamenc: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 (els cops forts estan marcats en color negre).

I aquí pots anar complicant Mamballetes.


MOÇAMBIC

Del jardín cubano cogeremo′ flores

Y con siemprevivas formaremo’ un ramo

Al publico oyente se lo dedicamos

Somos jardineras

Flores muchas flores

Flores muchas flores

Flores, flores, ahí viene la jardinera, viene regando flores.

Per saber més del moçambic clica aquí.


LANDO


Samba reggae

En aquest primer tutorial aprendràs els ritmes bàsics del samba-reggae, de caixa, repe i surdos, amb el caixó.

En aquest altre tutorial aprendràs ritmes del timbao del samba-reggae amb el caixó.


Afrosamba

Les línies són els greus
Aquest ritme és una variació que sovint fan caixes o repes
Els dos ritmes anteriors es poden combinar el ritme anterior amb aquest altre ritme afro

Introducció a la meitat de tempo i un poc modificada del tema tocat per l’afroboclo (pensa a executar amb la mà esquerra les dues corxeres a contratemps del darrer compàs)

Pots practicar el ritme en aquest disc de Vinicius de Moraes


Bossanova

La Bossa nova és l’equivalent a la Nova cançó dels Països Catalans. Fou un estil de música derivada del samba que als anys 60 popularitzaren nombrosos cantautors brasilers. Rítmicament utilitza l’anomenada clau brasilera.

En aquest tutorial hi trobaràs diversos patrons.

Al primer patró la mà dreta que du el surdo del samba, la mà esquerra que fa un patró rítmic dels tamborins del samba i el peu que marca el temps. Ho tens escrit a sota. Tot un repte per als més experimentats!

Al segon patró (minut 1’20”) la mà dreta que du el surdo del samba mentre la mà esquerra marca els cinc cops de la clau de bossa nova.  És més senzill que el primer patró.


Baiao

Per saber més sobre el baiao clica aquí.


samba

En aquesta llista de reproducció trobaràs molts de patrons rítmics de samba per a caixó arranjats per Michael de Miranda.

En aquesta llista de reproducció trobaràs molts de patrons rítmics de samba per a caixó arranjats per Michael de Miranda.

Escolta aquesta versió de l’entrada de bahia per a caixons.


Construcció

Sovint hi ha gent que es llença a construir-se el seu propi cajon i fins i tot hi ha tendes online que ofereixen un kit. Els qui ho hem provat sabem que no és fàcil construir un caixó que soni bé.

O persones que mostren com fer-lo a youtube:


Poetes dels caixons

Social

Contacte

C/ Andreu Pol “niuer” batle, s/n., Binissalem, Mallorca.
+34 971886612